سفر به همدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران

توسط

در سفری که در تاریخ 15 و 16 مرداد ماه به همدان داشتم، علاوه بر هدف اصلی که صعود به قله الوند و شب مانی در دشت میشان همدان بود، از چند مکان گردشگری، تاریخی و جذابیت های شهری همدان نیز بازدید کردم. با مردم همدان صحبت کرده و عکس های زیادی از شهر و جاذبه های گردشگری همدان گرفتم. همدان شهری است که به همین زودی دلم برای دیدن آن تنگ شده است.

همدان یکی از کلان شهرهای ایران در منطقه غربی و کوهستانی ایران و مرکز شهرستان و استان همدان است. این شهر در دامنه کوه الوند و در بلندای 1741 متری از سطح دریا واقع شده است و از شهرهای سردسیر ایران به شمار می آید. همدان قدیمی ترین شهر ایران و از کهن ترین شهرهای جهان است. گویش اکثریت مردم شهر همدان، فارسی با لهجه همدانی است. جمعیت شهر همدان طبق سرشماری سال  1390 مرکز آمار ایران برابر با 548.378 نفر بوده است.

میدان امام همدان میدان خاطره هاست. بنایی که فاصله زیادی تا صد سالگی ندارد، هنوز مرکز شهر است، هنوز خیلی از خیابان ها از آن منشعب می شود. جنب و جوش دارد، میدان امام همدان؛ حتی اگر شب یلدا باشد و باد سردی از بلندای الوند بوزد و تا پوست و استخوان نفوذ ‌کند، باز هم این میدان پابرجاست و پر از شور و پر از همدانی هایی است که زمستان را سوغات می برند.

نمایی از میدان امام همدان
فروشنده و خریدار در میدان امام همدان
من و همسفرم کوروش در میدان امام همدان
استقبال مردم در بعد از ظهرها از مکان های گردشگری همدان
بناهای اطراف میدان امام همدان شبیه ساختمان های میدان حسن آباد تهران و به سبک “باروک”‌ (سبکی که در قرن 19 و 20 در اروپا معمول بوده) ساخته شده است

در سفر به همدان ابتدا بازدیدی داشتیم از میدان امام که با توجه به معماری و شکل میدان در ایران زبانزد است. پس از صرف ناهار در یکی از رستوران های اطراف میدان امام، برای بازدید از آرامگاه باباطاهر عریان به میدان باباطاهر رفتیم. پس از بازدید از آرامگاه باباطاهر برای دیدن تپه باستانی هگمتانه به خیابان اکباتان یا آیباتان رفتیم. و سپس به دیدار بوعلی سینا رفته و ضمن بازدید از موزه و آرامگاه این پزشک نامی گشتی هم در اطراف آرامگاه زدیم و از غروب زیبای همدان لذت بردیم. استقبال گردشگران و مسافران از آرامگاه بوعلی سینا خیلی خوب بود. در نهایت به منطقه توریستی گردشگری گنج نامه رفتیم تا با دوست عزیزم جواد زارعی دیدار کنیم. با توجه به وقت کمی که داشتیم بلافاصله توسط تله کابین گنج نامه به دشت میشان رفتیم و چادرهایمان را برپا کرده تا شب را در آنجا سپری کرده که برای صعود روز بعد به قله الوند استراحت کنیم. طول خط تله کابین گنج نامه 1680 متر و اختلاف ارتفاع آن 800 متر است.

گنبد علویان یکی از یادمان های دوره سلجوقیان

گنبد علویان در چهارباغ علویان در نزدیکی میدان امامزاده عبدالله شهر همدان قرار دارد. این اثر یکی از شاهکارهای معماری و گچ بری بعد از اسلام در همدان است، گنبد علویان طی شماره 94 در تاریخ 15 دی ماه 1310 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

امامزاده عبدالله در همدان و در میدانی به همین نام قرار دارد

پایتخت تاریخ و تمدن نیاکان این سرزمین، دیار دره های بکر، تپه های باستانی، غارها، سراب ها و آبشارهای زیبا و با طراوت، مرکز سفال و کوزه گری و صنایع چوب ایران؛ همدان؛ آرامگاه بوعلی سینا و باباطاهر، پشت پرده زنگار گرفته غفلت و بی توجهی پنهان مانده و منتظر دستانی است تا پرده از نقابش بردارند و چشم و دل همگان را به تلالوی درخشان نگین وجودش دوباره روشن کنند.

آرامگاه باباطاهر بر فراز تپه ای در شمال غربی شهر همدان واقع شده است
نمای زیرین گنبد آرامگاه باباطاهر
آرامگاه باباطاهر عریان مربوط به دوره معاصر است و در میدان باباطاهر همدان واقع شده است
آرامگاه باباطاهر در تاریخ 21 اردیبهشت 1376 با شمارهٔ ثبت 1870 ثبت ملی شده است

همدان در حالی در زمره تاریخی ترین و پر جاذبه ترین استان های کشورمان قرار دارد که متاسفانه کمتر کسی از وجود آن اطلاع دارد، به طوری که شاید عمده مردم این استان را فقط به نام ابوعلی سینا یا غار علیصدر آن بشناسند.

بسیاری نیز همدان را با آب و هوای خنک و معتدل آن به یاد می آورند. این گمنامی به حدی است که حتی نام مناطق گردشگری این استان در فهرست بسیاری از مقاصد تورهای گردشگری داخلی هم قرار ندارد، چه رسد به تورهایی که مسافران و گردشگران خارجی را به تماشای دیدنی ترین های این سرزمین می برد.

همدان در 360 کیلومتری جنوب غربی تهران قرار دارد. سه مسیر جاده ای تهران به همدان به شرح زیر هستند.
– مسیر اصلی جاده اصلی تهران-همدان که از قزوین می گذرد و درازای 341 کیلومتر است که 200 کیلومتر از آن آزادراه و بزرگراه است. این جاده از گردنه آوج عبور می کند.
– مسیر جاده ساوه به همدان که حدود 50 کیلومتر از مسیر اصلی، کوتاه تر است، این جاده دو بانده و تخت است.
– جاده ای که از بوئین زهرا می گذرد.

عوارضی در رباط کریم

زمان پر مسافر برای همدان، شهریور است، آمار گردشگری همدان نوسان دارد و فصلی است که به وضعیت آب و هوایی و عدم توزیع نامناسب تعطیلات در 6 ماه دوم باز می گردد با این وجود تعداد گردشگران همدان در تعطیلات نوروز با 10 درصد رشد و در عید فطر با 20 درصد رشد همراه بوده است. همچنین تمام مراکز اقامتی در تابستان با ظرفیت تکمیل کار می کنند.

سه حوزه، طبیعت گردی، گردشگری فرهنگی و گردشگری سلامت در راس امور توسعه گردشگری همدان قرار گرفته است. در این میان وجود آثار فرهنگی-تاریخی از یک سو، طبیعت بکر و جذاب منطقه و رویش گیاهان دارویی از دیگر سو سبب شده تا این سه حوزه در همدان رشد پیدا کند.

آرامگاه بوعلی سینا در میدان بوعلی سینا در مرکز شهر همدان واقع شده ‌است
آرامگاه بوعلی سینا در تاریخ 21 اردیبهشت 1376 با شمارهٔ ثبت 1869 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است
نمایی از داخل آرامگاه بوعلی سینا
سلفی گردشگران در محوطه آرامگاه بوعلی سینا

ابن سینا حکیم، فیلسوف و شخصیتی است که به همه دنیا متعلق است و از اقبال خوب همدان، مقبره او در این منطقه است. این در حالی است که همدان نتوانسته بهره لازم از حضور این عالم را برد و گردشگری را رونق دهد. همدان در گذشته در حوزه معرفی جاذبه ها و جذب گردشگر، ضعیف عمل کرده و خوب معرفی نشده است.

“همدان ظرفیت تبدیل به قطب طب سنتی را دارد”، “ایجاد سلامتکده طب سنتی در همدان طی چند سال آینده” این تیتر خبرهایی است که طی ماه های گذشته درباره تبدیل شدن همدان به قطب طب سنتی و به تبع آن گردشگری سلامت منتشر شده است. اما باید توجه داشت که تبدیل یک مقصد به قطب گردشگری سلامت نیازمند زیرساخت های مختلف در حوزه پزشکی و گردشگری است.

ارسال یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید