یک روز قشنگ پاییزی و صعود به قله چین کلاغ

توسط

قله چین کلاغ از قله‌های جنوبی البرز جنوبی در نزدیکی تهران است. این کوه از غرب به کوه‌های امامزاده داوود، از جنوب به منطقه سعادت‌آباد، فرحزاد و حصارک، از شرق به درکه و قله سیاه سنگ (3045 متر)، از شمال به یونجه‌زار، در یالی مشترک به قله دوشاخ (3040 متر) و در نهایت قله پلنگچال (3520 متر) منتهی می شود. ارتفاع این قله از سطح دریا 2820 متر می باشد. این قله زیبا دارای دو چشمه است. یکی در قسمت مرکزی و دیگری در قسمت شرقی.

مسیر صعود ما از شمال سعادت آباد شروع شد. در یک روز زیبای پاییزی و در یک هوای مناسب برای صعود، با حضور 4 نفر از دوستان خوبم و به سرپرستی آقای مقدم ساعت 7 صبح به سمت قله حرکت کردیم. پس از حدود 50 دقیقه حرکت به صورت آهسته به تابلوی معروف بین راه (تابلوی خسته نباشید) رسیدیم و برای خوردن صبحانه توقف کردیم پس از صرف صبحانه حرکت به سوی قله را ادامه دادیم.

صعود به قله چین کلاغ

از مکان های دیدنی مسیر صعود به این کوه، آبشار دره دیوانه و غار دوسنگ (صعود از مسیر درکه) سنگ نشین و دره بهشت و معدن سنگ سعادت‌آباد (صعود از مسیر سعادت‌آباد) و رودخانه فرحزاد و قهوه‌خانه جاده یونجه‌زار (صعود از مسیر یونجه‌زار) است. صعود به این قله از طرف یونجه‌زار برای کوهنوردان تازه‌کار مشکل است. همچنین در مسیر صعود از سعادت آباد سنگچینی با طرح قلب وجود دارد که بسیار جالب است.

در ارتفاع 2500 متری هوا ناگهان ابری و مه آلود شد بطوری که ما فقط بیست متر اطراف خود را می توانستیم ببینیم. این هوای مه آلود باعث می شد تهران و آلودگی هوای شهر از دید ما پنهان شود، عالی بود، هوای مورد علاقه من بود! کیفور شدم. شیب زیادی در پیش بود و مسیر صعود برخلاف تصور زیاد بود. با ارتفاع گرفتن روی یال، تراکم ابرها هم چنان ادامه داشت و برفی که باریده بود هوا را خیلی سرد و مسیر صعود به قله چین کلاغ را زیباتر کرده بود. مسیر را ادامه دادیم و به قله رسیدیم.

بر فراز قله چین کلاغ که می رسید دره فرحزاد و دره کارا دیده می شوند. اگر نگاهی خوب و دقیق به اطراف بیاندازید گردنه شاه نشین، ایستگاه پنجم توچال، تپه نورالشهدا، کلکچال، جانپناه اسپید کمر، مسیر یونجه زار و قله دماوند را مشاهده خواهید کرد. هر چند ما بعلت هوای مه آلود نتوانستیم بعضی از این موارد را مشاهده کنیم.

حدود 25 دقیقه توقف کردیم چای نوشیدیم و کمی خوراکی و تنقلات! عکس یادگاری گرفتیم و مسیر فرود را در پیش گرفتیم. کل زمان پیمایش مسیر رفت و برگشت ما 5 ساعت طول کشید. روز بسیار خوبی بود و صعودی زیبا در یک هوای دل انگیز. از همه همنوردانم که مرا در این صعود همراهی کردند تشکر میکنم. خانمها فلاحتی و محمدی، آقای مقدم و امیرعلی عزیز

نگاهی داشته باشیم به گونه های حیوانی و گیاهی منطقه

گونه‌های حیوانی: روباه، خرگوش وحشی، عقاب، همستر، گرگ، قرقی

گونه‌های گیاهی: شقایق، گلایول وحشی، علف چای (این گیاه بومی شمال کشور است و این منطقه از مناطق معدود تهران است که این گیاه روییده)، رز وحشی، مرغ، گون، داغداغان، ارغوان، زیر خانواده‌های غلات، زیر خانوادهای نخودیان، انواع کمپزیته نظیر xanTIA و …

در سال‌های اخیر چین کلاغ و دره‌های مجاور آن در اثر ساختمان‌سازی مورد تخریب و ساخت ساز و تصرف قرار گرفته است. تاریخچه  معدن سنگ و جذابیت های اطراف و سایر اطلاعات لازم را هم آقای مقدم برای ما شرح دادند.

16 نظر

ایول به این همه فعالیت!

3. علیرضا مقدم 11 سال قبل

سلام
    بابا دمت گرم. این همه سال ما این قله را رفتیم و آمدیم اما مطالبی که شما نوشتین برایم جدید بود. به هر حال خیلی تشکر می کنم و روز خوبی را با شما داشتیم. انشاالله در قله های بعدی می بینمتون. باز هم ممنون

4. هاجر 11 سال قبل
    پاسخ

سلام دوست خوبم گزارشت جالب بود لذت بردم امیدوارم موفق باشی فاتح بودن به شما می آید

5. هاجر 11 سال قبل

عکساتون هم قشنگه قهرمان

6. گوهرزاده 11 سال قبل
    پاسخ

سلام، خسته نباشی! واقعآ دمت گرم خوشا بحالت وقت داری و میتونی اینچنین برنامه هایی را شرکت کنی، ضمنآ در هفته آینده برنامه کوهنوردی عمومی در قوچان شرکت کنید اگر من رفتم در خدمت هستم
    به امید دیدار

7. فلاحتی 11 سال قبل

روز خیلی خوبی بود، امیدوارم دوباره تکرار بشه

8. پریسا 11 سال قبل

آقای رودکی، اینجا، اونجا، همه جا!!! همیشه در سفرینا، خوش به حالتون!

9. رضا 11 سال قبل
    پاسخ

گزارش قشنگی نوشتی. بارها و بارها مسیر فرحزاد به امامزاده داوود را رفته ام ولی به قله چین کلاغ توجهی نداشتم. جالب بود در اولین فرصت سعی میکنم صعود کنم

10. ابراهیم عرفانی 11 سال قبل

خوشا به حالت ای رودکی…

11. مژگان 11 سال قبل

سلام خسته نباشی میثم جان
    شما قرار بود از من یه کوهنورد بسازی و مرا هم در این برنامه ها شرکت دهی. چقدر این مطالب را خواندم حسرت خوردم

12. من و کوه 11 سال قبل
    پاسخ

خداقوت پهلوون دمت گرم خوب عیدی مارو تو توچال قال گذاشتی بهرحال جات خالی بود. آقا خداقوت هرجا میروی و هستی ما را یاد کن موفق باشی

13. من و کوه 11 سال قبل

یاعلی

14. مرضیه درویشی 11 سال قبل
    پاسخ

خدا قوت کوهنورد. تبریک میگم به این همه عشق و علاقه. ما رو هم با خودتون ببرین. بخدا ثواب داره!

15. راد 11 سال قبل

عکس اولیتون خیلی قشنگه مثه تو فیلماس.کاش منم بودم.

16. مصطفی غمناک 7 سال قبل
    پاسخ

خسته نباشید خداقوت، با اینکه چند سالی از این پست می گذره، ولی با دیدن عکس اول هوس کردم منم برم چین کلاغ. چه عکس زیبایی، تازه اون انتها برج میلاد هم سر از برف ها در آورده است.

ارسال یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.